Adéla Fejfarová
-
Profil FU OU
uploads.fum.osu.cz/p/Fejfarov--Ad-la
- Adéla Fejfarová
24.10.2001
Hradec Králové
2021-současnost
Ostravská univerzita, fakulta umění
Atelier Malby II, Doc.MgA. František Kowolowski a Mga. Jiří Kuděla, Ph.D.
2017-2021
Střední umělecko průmyslová škola kamenická a sochařská, Hořice
obor užitá malba - MgA. Michaela Jezberová, Ph.D.
Společné výstavy
2023 - Blato - Plato Bauhaus, Ostrava
2023 - Asociace vody - Kabinet 217, Ostrava
2022 - Brick in /open call - Galerie Podlaha, Ostrava
2020 - Mezi-čas - Galerie u Přívozu, Hradec Králové
2019 - Stotřicetpět - Galerie u Přívozu, Hradec Králové
Projekty
2020 - festival Artukus - malby v prostoru
Adéla Fejfarová svou tvorbu prozatímně situuje především v médiu malby, přičemž se jen těžce dá definovat technikou či stylem, ke kterému jako i k námětovým aspektům autorka přistupuje velmi svébytně a nesvázaně.
V malbě využívá letmých tahů štětcem, o kterých by se chtělo říci, že jsou skoro „impresionisticky laděny” , přičemž z nich překypuje smyslová a dojmová stránka. Dominantním prvkem v Adélině tvorbě je především práce se světlem, na jehož základě buduje prostorovost a hloubku. Díky této hře se na velkoryse situovaných plátnech rozehrává emočně laděná krajina, atmosféra plná tušeného, ale plně nevyřčeného, jež nutí diváka k jakémusi vlastnímu pozastavení a rozjímání. To naznačuje i její světelný projekt vytvořený společně s Annou Zvárovou v kabinetu 217, který byl zatím nejsilnějším odklonem od malířského média, kde se stal ústředním námětem vodní svět.
Důležitý a řekla bych spojující motiv, jenž v autorčině tvorbě sleduji, je práce s krajinnými či přírodními prvky. Tyto náměty nevnímám jako „pouhý” imperativ na klimatické změny či upozornění na nehostilní zásahy do přírody, ale především jako osobitou metaforu vnitřně komplikovaného světa, jenž svým čtením nabízí mnohem širší možnost interpretace. Nazvala bych jej vnitřní krajinou, nelehce uchopitelná témata prožívání a existence, která autorka jakoby naznačovala, dávala prostor k nahlédnutí, ale před dešifrováním dveře raději zavřela a nechala prostor k vlastnímu čtení.
Jitka Lažová, 2023